Способи маніпуляцій
Відволікання уваги
Відволікання уваги - улюблений прийом ЗМІ. Важлива інформація тоне в морі дрібних сюжетів. Інтернет проблему не розв'язав - ми постійно відволікаємося на смішні картинки і «історії з життя».
Створення проблеми із нічого
Штучна або перебільшена проблема іноді викликає неабияку реакцію суспільства.
Поступовість
Щоб сформувати потрібну думку, можна публікувати матеріали на будь-яку тему не відразу, а поступово. Так часом створюються необхідні образи людини, явища або продукції.
Неформальне звертання
Реклама користується мовою, аргументами, символами і особливо інтонаціями, розрахованими на дітей. Такий тон спілкування знижує критичність сприйняття.
Більше емоцій - менше думок
Емоції і новини йдуть рука в руку, але не можна сказати, що це добре. Емоції заважають об'єктивному сприйняттю фактів і блокують раціональний аналіз. Це часто призводить до спотвореного сприйняття реальності.
Почуття провини
Зробити так, щоб люди вважали, що вони винні в локальних і глобальних бідах через нестачу інтелекту, здібностей або зусиль. Зміцнюється думка, що люди несуть відповідальність за війни, розв'язані урядами.
Як не стати жертвою маніпуляцій
кілька порад
- Не поспішайте реагувати. Спочатку все перевірте, думайте критично та аналізуйте.
- Читайте більше, ніж лише заголовок. Якщо прочитати новину до кінця, часто можна з'ясувати, що заголовок ніяк не пов'язаний із текстом новини. Або ж у ній немає жодних даних, які підтверджують її правдивість.
- Звертайте на достовірність фото та відео, які використовують як ілюстрації та докази.
- Не варто поширювати матеріал лише тому, що поділяєте точку зору автора, або ж приймаєте одну зі сторін конфлікту.
- Вмійте розпізнати ботів:
- переважно боти пишуть з помилками - граматичними, пунктуаційними, смисловими та через Caps Lock;
- не вміють вести аргументовану дискусію, провокують на конфлікт, повторюють ті самі фрази;
- використовують нецензурну лайку, переходять на особисті образи, щоб змусити користувачів вийти з рівноваги;
- сторінка бота не містить інформації про користувача, на аватарці - котики, песики чи інше фото, яке не відповідає дійсності, а ім'я - вигадане